top of page

En ipad skapar ingen stjärna

Superstjärnan Avicii startade sin karriär som 16-åring genom att skicka ut sina egna remixer av elektronisk musik på olika internetforum. Det började som en hobby, och karriären tog sedan fart när han inledde samarbetet med managern Arash Pournouri. Resten är musikhistoria. Och superstjärnan Max Martin, han hade inte heller blivit något utan sin mentor, Denniz Pop. För att lägga till ännu en stjärna på högen av talanger som blommade först när de mötte sin mentor.



En besökare på trainstation jobbar med att utveckla sin talang och passion.


Många är vi som drömt som Avicii och Max Martin, att bli stor på sin egen “ungdomsrumsproduktion”; oavsett om det gäller musik, konst, konstruktion, spel, film eller design. Och det finns ju fler exempel som Avicii och Max Martin, där hemmapysslare slagit stort med de verk de producerat med dator, surfplatta eller mobil - verktyg som de flesta kan komma över för en billig peng. Som Isabella Löwengrip med sin blogg, Kristoffer Triumf med sin podcast Värvet.


Det här vet vi; dagens teknik gör det möjligt för alla att vara oupptäckta talanger; alla kan få tillgång till den teknik som krävs för att producera storverk och att sprida dem. Det är inte längre något nytt. Men mindre vet vi om hur fler kan få framgång med sina verk med rätt vägledning. Av människor som kan leda.


För några veckor sedan invigde vi Trainstation Vivalla med verksamhet i nya lokaler i Vivalla. Här erbjuds unga att själva skapa verk inom musik, spel, design och en mängd andra verksamheter. Till hjälp har de de senaste digitala hjälpmedlen.


Nu har några veckor gått sedan invigningen, intresset från ungdomarna är stort, så pass att vi märker att vi inte kan bistå alla med pedagogisk vägledning. Hur möter man 100 ungdomar individuellt, en och samma kväll? Det är en utmaning och också nöten vi måste och ska knäcka. Vi är just nu inte många nog. Följden av det riskerar att bli att de slumrande stjärnor som kommer till Trainstation Vivalla hänger lite, pratar lite, grejar lite med tekniken, och sedan lämnar igen. Utan att ha fångats upp av någon som kan sätta in personen i de verktyg den skulle behöva för att utvecklas och blomstra.


Här har vi vår fortsatta utmaning. Att vara fler ledare som bistår de kommande talangerna. Och inte bara det; utan också att fortsätta utveckla de självlärande pedagogiska modeller som till del kan ersätta en vuxens vägledning.


Lyckas vi med det, lyckas de att skapa sig själva, och sin egen framgång. Vi tror vi är nåt bra på spåren, Vi jobbar vidare.

51 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page