top of page
ts-pattern-banner.png

Från idé till verklighet – den smarta vågen som minskar matsvinn

Uppdaterat: 11 mars




Andreas Heydeck, digitaliseringsstrateg Karlskoga kommun
Andreas Heydeck, digitaliseringsstrateg Karlskoga kommun

Andreas Heydeck har sen ett par år arbetat som digitaliseringsstrateg i Karlskoga kommun. Hans uppdrag handlar om att driva på kommunens utveckling inom digitalisering – både genom att förbättra strukturer och arbetssätt, men också genom att hitta konkreta lösningar på reella problem. Ibland innebär det att skriva kod. Ibland handlar det om att ändra kultur. Och ibland, som i det här fallet, handlar det om att bygga en våg.


Det började med en fråga.


Jag satt i ett möte med service- och samhällsförvaltningen och frågade rakt ut: Vilka utmaningar brottas ni med?

Svaret var tydligt – och handlade om matsvinn. Kostverksamheten, som ansvarar för måltider till skolor och förskolor, hade en känsla av att för mycket mat kastas. Men exakt hur mycket? Vilken sorts mat? När, var och varför? Ingen visste. De data som fanns var fragmentariska – punktmätningar under enstaka veckor, utförda manuellt av kökspersonal som vägde rester på en köksvåg, skrev ned siffrorna på papper och förde över dem till Excel. Ett system som varken var tidseffektivt eller särskilt träffsäkert.


-Det fanns en frustration, men också en osäkerhet. Alla visste att något behövde göras, men ingen visste exakt vad.


Andreas insåg att lösningen måste vara enkel. Automatisk. Lättanvänd. Något som inte la till mer arbete, utan istället förenklade det.


-Tänk om vi hade en våg med wifi? Två knappar, ställ på, tryck, klart. Då skulle vi få insikter på riktigt.


Det var där allt började.


Prototyper, iterationer och två veckor i en kreativ verkstad

När idén landat kom nästa fråga: Var hittar man en sådan våg? Svaret var lika självklart som det var frustrerande: Den fanns inte. Den behövde byggas.

Jag packade ihop mina grejer och flyttade i princip helt enkelt in på Trainstation i två veckor.

Som utvecklare var Andreas Heydeck bekväm med att koda och koppla ihop komponenter, men att skapa själva produkten – en fysisk, hållbar, användarvänlig våg – krävde mer än så. Det behövdes prototypande, 3D-printing, laserskärning och materialtester. Och det var där Trainstation kom in i bilden.


-Det kom ett förslag från samhälls- och serviceförvaltningen, om att vi skulle ta hjälp av Trainstation. Och det var ju helt rätt tänkt. Jag packade ihop mina grejer och flyttade i princip helt enkelt in där i två veckor.


Med hjälp av den utrustning som fanns på plats kunde vågen snabbt gå från idé till verklighet. CAD-programmen gjorde det möjligt att rita och justera designen, 3D-skrivarna tog fram de första versionerna, laserskäraren fixade detaljer. Men viktigast av allt var möjligheten att testa, misslyckas och förbättra. Att arbeta i en miljö där utveckling är en naturlig process, där experimenterande är en del av vardagen.


-Det var ju helt avgörande att ha en plats där vi kunde testa. Jag justerade designen flera gånger, skruvade, skrev ut, testade om. Det är så innovation funkar – du behöver rätt miljö för att kunna experimentera.


När vågen var klar placerades den ut på förskolorna. Plötsligt fick kommunen en helt ny insyn i matsvinnet. Data samlades in kontinuerligt, analyserades och gav insikter som kunde omsättas i konkreta åtgärder.


-Det förändrade hela sättet vi såg på problemet. Vi gick från att ha en vag känsla till att ha tydliga siffror att jobba med. Och då kunde vi också börja lösa det.

Wow, vi kan bygga saker på riktigt!

Teknik, kreativitet och lärande som händer på riktigt

För Andreas handlade samarbetet med Trainstation om mer än bara en våg. Han fick en inblick i en miljö där teknik och kreativitet möts på ett sätt som sällan sker inom kommunens ramar.


Jag såg människor i alla åldrar experimentera, skapa, lösa problem. Jag tog med mina barn dit också, och deras reaktion var exakt densamma – wow, vi kan bygga saker på riktigt!


För honom blev det tydligt att lärande ser ut på olika sätt, och att traditionella utbildningsvägar inte är lösningen för alla.


-Jag hade själv svårt i skolan. Men när jag hittade rätt sätt att lära mig tog det fart. Det är just det här som är så viktigt – att ge människor möjlighet att utforska, testa, hitta sitt sätt att utvecklas.


Och kanske är det just det som behövs i kommuner och organisationer – fler platser där innovation kan ske på riktigt, där nya lösningar kan få växa fram. Där man vågar testa, misslyckas och justera.


-Hade det inte funnits en plats där vi kunde bygga och experimentera hade den här vågen kanske aldrig blivit verklighet. Och den gör faktisk och direkt skillnad i vår vardag.


Karlskoga kommun har tagit stora steg mot att bli en mer digitalt driven organisation, och en av de som drivit på den utvecklingen är digitaliseringsstrategen Andreas Heydeck. Genom ett nära samarbete med Trainstation och en kreativ problemlösning har han utvecklat en smart våg för att minska matsvinn i skolor och förskolor.


När Andreas Heydeck började arbeta med digitalisering i Karlskoga kommun var målet att skapa en mer verksamhetsutvecklande och datadriven organisation. Ett konkret exempel på det är projektet med att mäta och minska matsvinnet inom kommunens skolor och förskolor.


– Vi hade en känsla av att vi kastade för mycket mat, men vi saknade tillförlitlig data. De punktmätningar som gjordes en eller två gånger om året gav bara ögonblicksbilder och löste inte problemet, berättar Andreas.


För att få en bättre insikt i frågan kontaktade han kostverksamheten och såg snabbt utmaningen – att manuellt väga och rapportera matsvinn var både tidskrävande och osäkert. Lösningen? En internetuppkopplad våg som kunde väga och registrera matsvinnet med en enkel knapptryckning.


– Istället för att kökspersonalen skulle väga, skriva ner siffror och mata in dem i Excel, kunde vi automatisera hela processen. Vi behövde en våg som var enkel att använda och som skickade datan direkt till systemet, säger Andreas.


Men att hitta en färdig lösning på marknaden visade sig svårt. Istället bestämde han sig för att bygga en själv.


Samarbete med Trainstation

För att ta idén från koncept till verklighet behövdes både teknisk utveckling och en fysisk design. Det var då samarbetet med TrainStation inleddes.


– Jag tillbringade ett par veckor på Trainstation och byggde prototypen där. Vi använde 3D-skrivare, CAD-mjukvara och laserskärare för att skapa en fungerande produkt. Utan den möjligheten hade det varit mycket svårare att få till, säger Andreas.

Det var otroligt inspirerande att se hur kreativitet kunde väckas till liv.

På Trainstation fick han inte bara stöd i att skapa vågens design, utan upptäckte också vilken roll en kreativ och praktisk lärandemiljö kan spela för både unga och vuxna.


– Jag såg vilken effekt det hade på människor att få arbeta med sina händer, att testa och skapa. Det var otroligt inspirerande att se hur kreativitet kunde väckas till liv, inte bara hos mig, utan även hos de som deltog i Trainstations verksamhet.


Kreativitet och digitalisering – en framtidsfråga

Andreas menar att behovet av kreativ problemlösning kommer att bli allt viktigare i framtidens yrkesliv. Han ser ett stort värde i att platser som TrainStation finns, där människor kan lära sig ny teknik och utveckla sitt skapande.


– Digital kompetens blir en allt mer integrerad del av olika yrken. Att ha en plats där människor kan experimentera och skapa, oavsett bakgrund, är otroligt värdefullt. Alla lär sig på olika sätt, och vi behöver fler sådana miljöer, säger han.


Den smarta vågen är idag i drift och ger kommunen bättre data kring matsvinn, vilket möjliggör mer precisa åtgärder för att minska onödigt svinn. För Andreas Heydeck är detta bara ett av många exempel på hur digital teknik kan användas för att lösa verkliga problem och skapa en mer hållbar framtid.


– Det handlar inte bara om teknik, utan om att förstå människors behov och skapa lösningar som fungerar i praktiken. Det är då digitalisering gör verklig skillnad, avslutar han.


Se och hör mer om arbetet med vågen för matsvinn här:



Comments


bottom of page