top of page
ts-pattern-banner.png

AI och digitalisering i Sveriges kommuner – och vad kan vi göra tillsammans

Skribentens bild: Johan CedermarkJohan Cedermark

På Trainstation är vi engagerade i att skapa möjligheter för barn och unga att lära sig om och genom – digital teknik. Länge pratade vi om digitalisering, idag handlar stora delar av den diskussionen om den snabba utvecklingen av artificiell intelligens.


Ungdomar programmerar med hjälp av AI
På Trainstation har vi i flera år arbetat med att integrera AI som bas i lärandet. Här ses Nvidia Canvas som stöttande verktyg i bildgenerering

Nio av tio kommuner i Sverige jobbar idag på något sätt med AI enligt en ny kartläggning av AI Sweden, under åren 2022–2024 fanns totalt 1008 initiativ igång, fördelat på 263 av landets kommuner. Det kan låta mycket, men projekten är ofta små, inte så systematiserade och fördelningen över landet är ojämn med stor skillnad mellan landets större och mindre kommuner.


AI har rätt använt och utforskat potentialen att revolutionera lärandet, minska digitala klyftor och bidra till ökad jämlikhet. I den svenska AI-kommissionens slutbetänkande som just presenterats, betonas just dessa möjligheter, även om man förstås också lyfter fram utmaningarna. För att minska digitala klyftor och säkerställa att alla elever får samma chans behöver både nationella strategier och lokala initiativ stärkas.


Digitala klyftor enligt ICILS 2023

Även rapporten ICILS 2023 som också den kom nyligen (läs mer här) ger en tydlig bild av de digitala klyftorna i Sverige. Skolelevers digitala förmågor varierar stort, inte bara mellan länder utan även inom vårt eget land. Socioekonomiska skillnader i olika kommuner och skolor skapar väldigt olika förutsättningar att tillgodogöra sig digitala verktyg och teknik. AI kan spela en avgörande roll i att utjämna dessa skillnader, genom att erbjuda individuellt anpassad undervisning och ge stöd där detta behövs som mest. Men för att det ska bli verklighet krävs att fler kommuner vågar ta steget och integrera AI på ett sätt som inkluderar alla elever – inte bara de som redan har tillgång till resurserna. Och det här gäller all tillgång till ny teknik och aktualiserar jämlikhetsfrågan även när det gäller vem som får utveckla de förmågor som dagens samhälle kräver av oss alla. 



Exempel på kommunala initiativ

Flera kommuner har redan tagit viktiga steg mot att använda AI som ett verktyg för att förbättra lärande, öka inkludering och minska klyftor. Vi har som inspiration försökt lista några av de exempel och initiativ vi hittar, som ett axplock:

  • Uppsala kommun samarbetar med Uppsala universitet för att erbjuda utbildningar och kurser om AI, riktade både till lärare och elever. Detta stärker den digitala kompetensen och ger eleverna en djupare förståelse för AI-teknikens möjligheter och utmaningar.

  • Eskilstuna kommun planerar ett samverkansprojekt mellan Barn- och

    utbildningsförvaltningen och Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen med fokus på hur AI kan utveckla unga personers självständighet när det gäller att ta ansvar för sitt eget lärande.

  • Mälardalens Högskola arbetar på uppdrag av en gymnasieskola i Västerås i ett projekt där AI används för att analysera elevdata och identifiera behov av extra stöd. 

  • Botkyrka kommun deltar i nationella nätverk för att utveckla strategier för AI inom skolan. Kommunen ser AI som ett verktyg för att stötta både elevernas lärande och skolpersonalens arbete.

  • I Göteborg jobbar man i forskningsprojekt tillsammans med Göteborgs universitet och 13 skolenheter för att undersöka hur generativ AI kan påverka undervisning och bedömning. Planen är att skapa riktlinjer och strategier för användandet av generativ AI (GAI) i undervisning och bedömning för lärare. 

  • Kungsbacka kommun jobbar aktivt med att testa och hitta smarta sätt att använda Artificiell Intelligens (AI) för att göra vardagen smidigare för invånarna, men också för att se hur AI kan vara ett sätt att möta stora utmaningar inom offentlig sektor. Här är ett spännande initiativ “AI-resan för skolan", där man driver testprojekt för att utforska teknologins möjligheter. 

  • Karlstads kommun har genomfört AI-hackathon som resulterade i över 400 idéer om hur AI kan stärka undervisningen och förenkla det administrativa arbetet för skolpersonal.


Små kommuner, stora idéer

Även mindre kommuner visar att det går att göra skillnad:

  • Gagnefs kommun är en 12 representanter från landets 290 kommuner som går samman för att presentera en rad rekommendationer för initiativ som ska stärka svenska kommuners förmåga att använda artificiell intelligens.

  • Älmhults kommun har arrangerat inspirations- och framtidsdagar om AI för både lärare och elever.

Dessa exempel visar att AI inte bara är för de största städerna, utan att det med mod och kreativitet går att hitta lösningar även i mindre kommuner.


Barn och unga i fokus

Trots många inspirerande exempel är det fortfarande mycket arbete kvar. Det vi saknar är fler initiativ riktade direkt mot att ge barn och ungdomar en förståelse för AI som ett verktyg för kreativitet, problemlösning och innovation. AI bör inte bara vara ett verktyg för skoladministration, utan också en resurs för att inspirera nästa generation att tänka stort och våga drömma om framtiden.


Enligt rapporten "Svenskarna och internet 2024" har endast en tredjedel av den vuxna befolkningen använt AI-verktyg det senaste året. Däremot har 7 av 10 ungdomar i åldern 12–19 år använt något samma verktyg, ofta i samband med skolarbete. Dessa siffror indikerar även en digital klyfta mellan generationer, där unga är mer benägna att använda och förstå AI-teknik. För att motverka denna klyfta och för att potentialen i AI-teknik ska kunna användas på rätt sätt i lärande och utveckling, är det avgörande att fler förstår hur detta ska kunna ske. Barn och unga ska inte behöva lämnas ensamma med sitt utforskande av de nya verktygen.


Jönköping visar vägen

Jönköpings kommun är ett intressant exempel på hur man kan ta ledningen i AI-utveckling inom skolan. Med en person som idag är verksamhetsutvecklare för AI inom just skolan, har kommunen inte bara infört en unik roll utan också byggt en grund för att systematiskt använda AI för att förbättra skolans undervisning, effektivisera administrativa processer och stötta elevernas lärande. Detta är ett initiativ vi hoppas att fler kommuner inspireras av. En dedikerad roll som denna visar verkligen på en framtidsvision och ett engagemang för att integrera AI på ett hållbart sätt i skolverksamheten.


Låt oss skapa framtiden tillsammans

AI-kommissionens betänkande och ICILS 2023-rapporten pekar båda på en gemensam utmaning: att tekniken har stor potential, men att den också riskerar att förstärka existerande klyftor om vi inte agerar. För att möta dessa utmaningar måste vi satsa på samarbete och delning av kunskap. På Trainstation ser vi en möjlighet att vara en del av det arbetet. Låt oss ta inspiration från de kommuner som redan gör skillnad, och arbeta tillsammans för att säkerställa att ingen lämnas utanför i den digitala utvecklingen. 


Vi uppmuntrar kommuner att:

  • Prioritera barn och unga i sina AI-strategier.

  • Skapa platser för lärande, där unga kan experimentera med AI och annan teknik på ett säkert, inspirerande och klokt handlett sätt.

  • Samarbeta över gränser, mellan kommuner, skolor och organisationer som oss, för att dela resurser och erfarenheter.

  • Använda AI och annan digitalisering för inkludering, där tekniken inte bara används för de som redan har tillgång till resurser utan också når de mest utsatta.


Det är dags att fler kommuner satsar på att inkludera alla i den digitala utvecklingen. På Trainstation är vi redo att hjälpa till. Kontakta oss för att diskutera hur vi kan samarbeta och stötta er kommun i att skapa meningsfulla och inspirerande AI-initiativ för barn och unga.



Vill du och ni ansluta er till vår vision och rörelse? Se mer här – hur man kan starta en egen Trainstation i sin hemkommun.



36 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Commenti


bottom of page