Igår släpptes en internationell rapport där svenska elevers digitala kompetens för första gången mäts, och resultaten har redan väckt stor uppmärksamhet på många sätt. Den visar att många unga saknar de färdigheter som behövs för att delta fullt ut i den digitala utvecklingen och därmed i samhället. Fyra av tio elever når inte upp till en grundläggande nivå, vilket understryker att vägen framåt kräver mer än tillgång till digitala verktyg. Istället behövs en genomtänkt och stödjande undervisning där alla, oavsett bakgrund, ges möjlighet att utvecklas och känna sig delaktiga. Rapporten pekar särskilt på vikten av att elever får lära sig digital självständighet och kritiskt tänkande – att förstå, analysera och navigera i det digitala landskapet är avgörande för att kunna delta i morgondagens samhälle och arbetsliv.
På Trainstation ser vi detta behov varje dag. och vi arbetar aktivt för att skapa en plats där alla kan känna sig trygga och nyfikna på det digitala. Vi är övertygade om att när människor får möjlighet att förstå och hantera digital utveckling, skapas också en större känsla av sammanhang och egenmakt. Vi möter varje besökare med stor respekt och värme och ser varje individs unika potential – en potential som vi vill hjälpa till att stärka och lyfta fram i en värld där digital utveckling kan kännas överväldigande.
Vår mission – en lärandekultur som lyfter individen
Rapporten visar också att elever som saknar grundläggande digitala färdigheter ofta känner sig osäkra och tveksamma inför det digitala. Här kommer Trainstations handledare in i bilden. Genom att skapa en miljö präglad av psykologisk trygghet och förståelse, erbjuder vi stöd och vägledning som gör att våra besökare får självförtroende att utforska och förstå digitala möjligheter. Vi tror att ett lärande som bygger på delaktighet och glädje – snarare än på prestation och krav – skapar en djupare känsla av att man kan, vågar och vill lära sig mer. Vi skapar mänskliga möten - som ger förutsättningar för att både förhålla sig till och ta sig an, den digitala utvecklingen.
En sån utveckling handlar om mer än att introducera verktyg. Vi strävar efter att skapa en lärandekultur i samklang mellan människa och teknik och med psykologisk trygghet som ett grundfundament. Genom att lyfta fram datalogiskt tänkande och praktiska färdigheter som AI-förståelse, robotik, digital design, 3D-printing, digital produktion av olika slag och programmering, rustar vi människor för framtidens utmaningar och inspirerar dem att utveckla en självkänsla som gör dem redo att möta både dagens och morgondagens digitala landskap. Just detta konstaterar rapporten, är det svenska högstadieungdomar alltså saknar idag. De ungdomar som är vår framtid och som vi skickar ut i en alltmer accelererande digital tillvaro. Det är vår sanna övertygelse, att vi har ett stort ansvar för hur vi gör det.
Ett livslångt lärande i samklang med människan
Vår verksamhet bygger på att stödja människors utveckling genom hela livet, oavsett ålder eller tidigare erfarenheter. När vi tillsammans skapar ett samhälle där digital utveckling går hand i hand med mänskligt välbefinnande, skapar vi möjligheter för varje människa att använda sin förmåga att lära sig och växa, bara rätt förutsättningar finns på plats.
Vi ser fram emot att fortsätta vår resa, där vi med hjärta och värme hjälper människor att hitta sitt unika sätt att utvecklas och att vara en del av det digitala Sverige. Det är så vi skapar en plats där alla kan känna sig hemma i den digitala världen – och där vi tillsammans bygger ett samhälle där ingen lämnas utanför.
Faktaruta:
Sammanfattning av rapporten ICILS 2023 - en internationell studie om
digital kompetens hos elever i årskurs 8. Studien leds och organiseras internationellt av IEA (The International Association for the Evaluation of Educational Achievement) och har genomförts vart femte år sedan 2013. ICILS 2023 är första omgången av studien som Sverige deltar i och Skolverket är ansvarigt för genomförandet.
Länk till rapporten: https://www.skolverket.se/getFile?file=13168
Brister i digital kompetens: Fyra av tio svenska elever når inte upp till grundläggande nivå i digital kompetens. Rapporten drar slutsatsen att det krävs en strukturerad undervisning som effektivt visar hur digitala verktyg ska användas för att möta detta behov.
Självständighet och kritiskt tänkande: De elever som saknar grundläggande digital kompetens har också lägre grad av självständighet och saknar förmågan att kritiskt bedöma digital information – viktiga egenskaper för ett aktivt deltagande i samhället.
Behov av programmering och datalogiskt tänkande: Programmering och datalogiskt tänkande behöver integreras i skolan. Dessa färdigheter stärker Sveriges innovations- och konkurrenskraft.
Utmaningar med snabb utveckling: Teknikutvecklingen, inklusive AI, förändras snabbt. Rapporten konstaterar att skolsystemet kontinuerligt behöver anpassas för att hantera dessa förändringar och förbereda elever för en digital värld.
Inkludering i digital utveckling: För att säkerställa att alla elever kan delta i digitaliseringen krävs enligt rapporten en strategi som utvecklar deras digitala kompetens, lär dem att använda verktyg på meningsfulla sätt och kritiskt utvärdera information.
Comments