Vem får vara med i det livslånga lärandet?
Hela landet talar om behov av lärande, kompetensomställning och kunskapssamhället just nu. Vi har stora utmaningar framför oss, världen kan på många sätt kännas svår att ta sig an idag. Har jag någon plats i den? Gäller all den här utvecklingen mig? Folkbildning blir en demokratifråga, en fråga som handlar om inkludering.
Vi jobbar för att varje individ har möjlighet att delta i det samhället, det är så alla vi människor får den känsla av sammanhang som är helt avgörande för att vi ska kunna bidra och känna oss som en del av såväl den digitala som demokratiska utvecklingen – oavsett tidigare erfarenheter eller bakgrund.
Vår pedagogik utgår därför från en enkel men kraftfull sanning: människan är en lärande varelse. Redan med våra första andetag påbörjar vi ett livslångt utforskande lärande, drivet av individens egen nyfikenhet. Tyvärr får detta naturliga lärande ofta en törn senare i livet. Vår roll, som fri och utforskande aktör, har gett oss möjligheten att bygga vår pedagogik med element från modern neurovetenskap och kognitiv beteendeforskning, och vår strävan är att åter väcka denna medfödda nyfikenhet.
Kärnan i vår metodik är ”lära genom att göra” och ”självregisserat lärande.” Vi arbetar med något som vi kallar top–down-pedagogik, vilket inte ska förväxlas med det man brukar kalla top down i en organisation. Här är det precis tvärtom. Vi utgår därför ifrån lärandebehoven hos varje enskild människa som ska lära, vilket är precis vad forskning visar är det mest effektfulla sättet för att väcka motivationen. Därför är det första vi vill bjuda in till en vision av vad man kan åstadkomma, för att skapa nyfikenhet och entusiasm. Genom att du snabbt får ditt första lyckade resultat framför dig, får du också en känsla av omedelbar framgång. Därifrån kan du gradvis arbeta dig ner på djupet i ditt lärande och förstå mer komplexa delar av det du gör.
Detta top-down-perspektiv hjälper oss också att utforma ett lärande som är aktivt och kollaborativt, där deltagarna lär av och med varandra. Och vi vinnlägger oss om att skapa en miljö och ett klimat som främjar dialog och delaktighet – en miljö där medarbetarna känner sig trygga att ställa frågor, göra misstag och dela sina idéer. Genom att skapa utrymme för att diskutera, lösa problem tillsammans och dela med sig av kunskap bygger vi en kollektiv förståelse och ger varje individ möjlighet att känna sig viktig och delaktig.
På Trainstation strävar vi efter att bygga en lärandekultur för alla – där vi kan skapa motivation och en känsla av att vara inkluderad i framtiden. Vår övertygelse är att det är så, vi tillsammans formar framtidens digitala lärande.
Läs mer om hur vi jobbar, ”receptet för att lyckas”
*) Vi använder ibland AI-genererade bilder, vi vill leva som vi lär ut -- och så är vi noga med våra besökares integritet
Comments