Trainstation - här misslyckas vi snabbare än nånsin

 Vi jobbar på att bredda vårt utbud. Detta är vad du kan få handledning i just nu.

Vi jobbar på att bredda vårt utbud. Detta är vad du kan få handledning i just nu.

Jag får ofta frågan - vad kan jag göra på Vivalla trainstation? Låt mig svara kort - här hinner du misslyckas och sedan lyckas. Det som tidigare kostade miljoner kronor att bygga upp, som Abbas legendariska Polarstudio, ryms nu i en iPad. Det vet alla. Men det alla kanske inte tänker på är att den så kallade “trial and error”-loopen, den loop som utgör den absoluta grunden till mänskligt lärande, förkortats dramatiskt. Och blivit billigare i den digitala världen.

Så det Abba knappt hade råd att misslyckas med på sin tid, men ändå såklart gjorde (annars hade gruppen aldrig blivit framgångsrik), det har en ung människa som besöker trainstation både råd och tid att misslyckas med. Och på så sätt är vägen till lärande och kanske även framgång så oändligt mycket kortare än på Abbas tid.

Det är det som trainstation i Vivalla handlar om. Att vi använder den digitala utvecklingen till att skapa snabbare loopar av lärande.

Den andra stora saken är att när verktygen underlättar moment som förut varit svåra blir det mycket enklare att para ihop olika idéer med varandra. Detta ger oss möjlighet att uppmuntra till kreativt skapande.

Vi har valt att skilja på det vi kallar rent digitalt skapande; ett skapande där både arbetet och resultatet är digitalt. Det kan handla om en film, musik, ett dataprogram, en animerad figur eller digitala kläder. Den andra typen av skapande är digitalt-fysiskt skapande, där man faktiskt producerar något fysiskt. Dit hör till exempel robotik, 3d-skrivare, fysisk kläddesign och laserskärning.

Vi på trainstation i Vivalla har valt att börja med det rent digitala skapandet för att det ofta är enklare och det är mindre saker som kan strula. Vi är dock i startgroparna att prova lite digitalt-fysiskt skapande.

Skärmavbild 2018-10-02 kl. 06.28.52.png

Om vi börjar med musik så har vi fullt utrustade musikdatorer och iPad:s tillräckligt bra för att hjälpa till att skapa en idé som håller hela vägen ut till publiken. Vi kommer ha en tyst studio för inspelning av sång. Utöver det kommer vi ha tysta bås där du kan sitta och skriva och träna din sång.

Design är ju inte i sig ett nytt område på det digitala området. Dock inte desto mindre aktuellt ändå, då de digitala ekonomierna ständigt ökar. Från traditionell fotoredigering så ökar nu fälten explosionsartat inom film och media som en effekt av sociala medier. Likaså är tillväxten inom 3d-området, animation och 3d-karaktärer mycket mycket snabb. Verktygen blir kraftfullare och enklare i rekordfart.

Skärmavbild 2018-10-02 kl. 06.23.25.png

Kläddesign är ett annat område som blivit digitalt. Säg att du är intresserad av att designa kläder. Antingen börjar du med papper och penna, sax tyg och symaskin. Du ritar, klipper syr ihop och provar sen till sist hur det blir. Alternativet är ju så klart att rita ditt klädesplagg i datorn. Du kan direkt i 3d se hur det ser ut, prova olika kombinationer för att till sist landa i hur du vill ha det. Sen kan du skriva ut ditt mönster, och sy ihop din klänning eller t-shirt.

På samma sätt försöker vi tänka när vi väljer ut vårt utbud. Vilka områden är eller har blivit digitala som vi kan låta ungdomar träna, labba och utvecklas digitalt.

Spelutveckling är både populärt och nuförtiden en enorm industri och den stora utvecklingen sker digitalt. På trainstation kan du göra spel till mobilen, till datorn såväl som de andra populära konsolerna. Du kan göra 2d-spel och 3d-spel och vi täcker de stora genrerna.

Skärmavbild 2018-10-02 kl. 06.26.54.png

Media är ett annat område som internet helt har förändrat förutsättningarna inom. Det kostar idag noll kronor att publicera sig till hela jordens befolkning. Youtube, Twich, bloggning och podcasting. Alla de teknikerna lär vi ut på trainstation.

Sist men inte minst erbjuder vi också en flora av programmeringskurser. Vi försöker vara ganska heltäckande. Inte i språk, men i syfte. Vi kan hjälpa ungdomarna göra webbaserade system, appar men även verktyg och olika former av bottar som gör sina saker i bakgrunden. Allt för att försöka ge en bra inblick och kunskapsbas i hur mjukvaruindustrin nu ser ut 2018.