En ipad skapar ingen stjärna

Superstjärnan Avicii startade sin karriär som 16-åring genom att skicka ut sina egna remixer av elektronisk musik på olika internetforum. Det började som en hobby, och karriären tog sedan fart när han inledde samarbetet med managern Arash Pournouri. Resten är musikhistoria. Och superstjärnan Max Martin, han hade inte heller blivit något utan sin mentor, Denniz Pop. För att lägga till ännu en stjärna på högen av talanger som blommade först när de mötte sin mentor.

 En besökare på trainstation jobbar med att utveckla sin talang och passion.

En besökare på trainstation jobbar med att utveckla sin talang och passion.

Många är vi som drömt som Avicii och Max Martin, att bli stor på sin egen “ungdomsrumsproduktion”; oavsett om det gäller musik, konst, konstruktion, spel, film eller design. Och det finns ju fler exempel som Avicii och Max Martin, där hemmapysslare slagit stort med de verk de producerat med dator, surfplatta eller mobil - verktyg som de flesta kan komma över för en billig peng. Som Isabella Löwengrip med sin blogg, Kristoffer Triumf med sin podcast Värvet.

Det här vet vi; dagens teknik gör det möjligt för alla att vara oupptäckta talanger; alla kan få tillgång till den teknik som krävs för att producera storverk och att sprida dem. Det är inte längre något nytt. Men mindre vet vi om hur fler kan få framgång med sina verk med rätt vägledning. Av människor som kan leda.

För några veckor sedan invigde vi Trainstation Vivalla med verksamhet i nya lokaler i Vivalla. Här erbjuds unga att själva skapa verk inom musik, spel, design och en mängd andra verksamheter. Till hjälp har de de senaste digitala hjälpmedlen.

Nu har några veckor gått sedan invigningen, intresset från ungdomarna är stort, så pass att vi märker att vi inte kan bistå alla med pedagogisk vägledning. Hur möter man 100 ungdomar individuellt, en och samma kväll? Det är en utmaning och också nöten vi måste och ska knäcka. Vi är just nu inte många nog. Följden av det riskerar att bli att de slumrande stjärnor som kommer till Trainstation Vivalla hänger lite, pratar lite, grejar lite med tekniken, och sedan lämnar igen. Utan att ha fångats upp av någon som kan sätta in personen i de verktyg den skulle behöva för att utvecklas och blomstra.

Här har vi vår fortsatta utmaning. Att vara fler ledare som bistår de kommande talangerna. Och inte bara det; utan också att fortsätta utveckla de självlärande pedagogiska modeller som till del kan ersätta en vuxens vägledning.

Lyckas vi med det, lyckas de att skapa sig själva, och sin egen framgång. Vi tror vi är nåt bra på spåren, Vi jobbar vidare.


Trainstation - här misslyckas vi snabbare än nånsin

 Vi jobbar på att bredda vårt utbud. Detta är vad du kan få handledning i just nu.

Vi jobbar på att bredda vårt utbud. Detta är vad du kan få handledning i just nu.

Jag får ofta frågan - vad kan jag göra på Vivalla trainstation? Låt mig svara kort - här hinner du misslyckas och sedan lyckas. Det som tidigare kostade miljoner kronor att bygga upp, som Abbas legendariska Polarstudio, ryms nu i en iPad. Det vet alla. Men det alla kanske inte tänker på är att den så kallade “trial and error”-loopen, den loop som utgör den absoluta grunden till mänskligt lärande, förkortats dramatiskt. Och blivit billigare i den digitala världen.

Så det Abba knappt hade råd att misslyckas med på sin tid, men ändå såklart gjorde (annars hade gruppen aldrig blivit framgångsrik), det har en ung människa som besöker trainstation både råd och tid att misslyckas med. Och på så sätt är vägen till lärande och kanske även framgång så oändligt mycket kortare än på Abbas tid.

Det är det som trainstation i Vivalla handlar om. Att vi använder den digitala utvecklingen till att skapa snabbare loopar av lärande.

Den andra stora saken är att när verktygen underlättar moment som förut varit svåra blir det mycket enklare att para ihop olika idéer med varandra. Detta ger oss möjlighet att uppmuntra till kreativt skapande.

Vi har valt att skilja på det vi kallar rent digitalt skapande; ett skapande där både arbetet och resultatet är digitalt. Det kan handla om en film, musik, ett dataprogram, en animerad figur eller digitala kläder. Den andra typen av skapande är digitalt-fysiskt skapande, där man faktiskt producerar något fysiskt. Dit hör till exempel robotik, 3d-skrivare, fysisk kläddesign och laserskärning.

Vi på trainstation i Vivalla har valt att börja med det rent digitala skapandet för att det ofta är enklare och det är mindre saker som kan strula. Vi är dock i startgroparna att prova lite digitalt-fysiskt skapande.

Skärmavbild 2018-10-02 kl. 06.28.52.png

Om vi börjar med musik så har vi fullt utrustade musikdatorer och iPad:s tillräckligt bra för att hjälpa till att skapa en idé som håller hela vägen ut till publiken. Vi kommer ha en tyst studio för inspelning av sång. Utöver det kommer vi ha tysta bås där du kan sitta och skriva och träna din sång.

Design är ju inte i sig ett nytt område på det digitala området. Dock inte desto mindre aktuellt ändå, då de digitala ekonomierna ständigt ökar. Från traditionell fotoredigering så ökar nu fälten explosionsartat inom film och media som en effekt av sociala medier. Likaså är tillväxten inom 3d-området, animation och 3d-karaktärer mycket mycket snabb. Verktygen blir kraftfullare och enklare i rekordfart.

Skärmavbild 2018-10-02 kl. 06.23.25.png

Kläddesign är ett annat område som blivit digitalt. Säg att du är intresserad av att designa kläder. Antingen börjar du med papper och penna, sax tyg och symaskin. Du ritar, klipper syr ihop och provar sen till sist hur det blir. Alternativet är ju så klart att rita ditt klädesplagg i datorn. Du kan direkt i 3d se hur det ser ut, prova olika kombinationer för att till sist landa i hur du vill ha det. Sen kan du skriva ut ditt mönster, och sy ihop din klänning eller t-shirt.

På samma sätt försöker vi tänka när vi väljer ut vårt utbud. Vilka områden är eller har blivit digitala som vi kan låta ungdomar träna, labba och utvecklas digitalt.

Spelutveckling är både populärt och nuförtiden en enorm industri och den stora utvecklingen sker digitalt. På trainstation kan du göra spel till mobilen, till datorn såväl som de andra populära konsolerna. Du kan göra 2d-spel och 3d-spel och vi täcker de stora genrerna.

Skärmavbild 2018-10-02 kl. 06.26.54.png

Media är ett annat område som internet helt har förändrat förutsättningarna inom. Det kostar idag noll kronor att publicera sig till hela jordens befolkning. Youtube, Twich, bloggning och podcasting. Alla de teknikerna lär vi ut på trainstation.

Sist men inte minst erbjuder vi också en flora av programmeringskurser. Vi försöker vara ganska heltäckande. Inte i språk, men i syfte. Vi kan hjälpa ungdomarna göra webbaserade system, appar men även verktyg och olika former av bottar som gör sina saker i bakgrunden. Allt för att försöka ge en bra inblick och kunskapsbas i hur mjukvaruindustrin nu ser ut 2018.


WOW - De kommer tillbaka!

Redan de första dagarna slår det oss som jobbar med ungdomarna på Vivalla Trainstation hur graden av talang finns redan långt ned i åldrarna. Det är också otroligt fascinerande att se magin som uppstår när vi erbjuder något som barn vill göra och är intresserade av.

42594344522_6b12b77f9c_k.jpg

När man startar något nytt så brottas man nog nästan alltid med känslan: -Är det någon som vill ha detta, kommer folk komma, kommer de komma tillbaka? I vårt fall var den känslan ännu större. Vi tänkte erbjuda ungdomar i Vivalla att frivilligt på kvällarna komma till oss för att lära sig digitalt skapande. Är det något de kommer vilja eller är de bara intresserade av att spela?

Och nu när sommaren ligger bakom oss och det är dags att ladda för hösten vill jag passa på att reflektera över den första tiden i Vivalla Trainstations historia. Hur har det gått? Vad har vi upplevt?  Och framförallt - vilken nytta tror vi att vi kommer göra framåt?

Vi började medvetet i mycket liten skala. Vi satte ett tak på 10 barn respektive ungdomar per tillfälle. De första gångerna var målgruppen mellanstadiet, alltså 10 till 13 år.  Vi fick förmånen att ansluta oss till den redan fantastiska verksamheten på Vivalla fritidsgård. Tack för det! Aktiviteterna var att skapa musik, rita digitalt och spelskapande. Platserna fylldes snabbt upp, delvis troligen på grund av nyhetens behag, men också på grund av genuina intressen.

Vi har några stöttepelare som vi försöker luta oss emot. Vi försöker arbeta strikt “top-down” vilket i vår värld innebär att vi försöker lära ut helheter först och detaljer senare. I praktiken innebär det att du på 90 minuter kan komma hem med en färdig låt som du skapat. Du kan ha gjort en digital bild eller ett dataspel och du blev klar. Känslan vi vill förmedla är att när du går hem har du åstadkommit något du inte kunde innan. Du har lärt dig något utan att vi uttalat säger det till dig.

Redan några dagar senare riktade vi oss mot nästa åldersgrupp som var högstadiet. Det gjorde vi genom att ta plats i ett rum i fritidsgårdens lokaler i Vivalla och duka upp vårt erbjudande för de något äldre ungdomarna. Tillvägagångssättet blev annorlunda; mindre uppstyrt, mer dialog.

Vi lever runt frågan:” Vad vill du skapa idag”. Det visade sig att svaret ganska ofta var “Göra beat”, vilket har tagit oss ganska mycket in i hiphopens värld. Det har visat sig vara en bra ingångsgenre och har gett oss möjligheten att sedan arbeta på att presentera hur de kan skapa annan typ av musik men även andra saker..

Efter någon vecka började vi introducera robotik, eller “smarta saker” som vi kallar det. Det handlar egentligen om teknik och elektronik som man sätter i saker så det händer nåt. På samma sätt där så när du kommer från oss så har du gjort din första robot, eller kanske ett hemlarm. Vi jobbar sedan vidare på att förfina kompetensen men framför allt att göda intresse och nyfikenhet..

I början så fick vi treva oss fram en del. Hur många klarar vi av direkt? Hur svåra saker kan vi presentera? Hur får vi dem självgående? Hur får vi dem att komma tillbaka? Nu, några månader in i verksamheten, känner vi att svaren är betydligt tydligare. Antalet som kommer till oss varierar. Vi har haft kvällar då vi bara haft tre besökare och vi har både eftermiddagar och kvällar då vi har över 15 personer samtidigt i lokalen( vilket har tänjt på våra initiala resurser). Vi har aldrig haft tomt. Det kommer alltid ungdomar. De sitter ned och jobbar, de lär sig och de försöker. Vi har både killar och tjejer som gör allt ifrån att rita, designa, bygga robotar, musicera. De kommer frivilligt och de lär sig saker de brinner för

Vi har haft ungdomar som öppet inför oss börjat gråta av glädje när de har sett resultatet av vad de har åstadkommit. Vi har ungdomar med en stor portion otämjbar energi som hos oss sitter still och fokuserat jobbar på och gör sin grej, och de imponerar. Vi har besökare som när Vivalla firade 50 år fick gå upp på scen och inför jublande publik sjunga sina egenskapade låtar. Barnen vi pratar om i det här fallet är i 12-årsåldern. Strax efter dem kom Boris René upp på scen och underhöll.  Glädjen hos oss i personalen av att få vara med i de ögonblicken var obeskrivlig.

Känslan i bröstet är tydlig. Vi har inte fått våra ordinarie lokaler än. Vi har bara provat en fjärdedel av det utbud vi kommer ha nu till hösten. Men vi är något på spåren. Vi gör nåt som det finns ett stort behov av bland svenska ungdomar 2018. Vi gör nytta. Det är en ynnest att få vara en del av denna satsning som nu görs av Örebro kommun, ÖBO och västerporten. Vi ser mycket fram emot hösten att ta detta vidare. Vi är bara i början på något som kan bli en otroligt spännande resa.

Fyra anledningar för dig att komma till Vivalla trainstation

 En av de aktiviteter du kan göra hos oss är att bygga och programmera robotar.

En av de aktiviteter du kan göra hos oss är att bygga och programmera robotar.

Vad är en digital fritidsgård - eller närmare sagt - vad är Vivalla trainstation?

Barn och ungdomar skriker efter att lära sig digitalt skapande. Det visar vårt arbete med den digitala fritidsgården som vi först startade i Mosås utanför Örebro.

Många barn och unga har i skolan tillgång till datorer och ipads, men saknar platser att inspireras på och ta del av vad verktygen kreativt kan användas till.

Vivalla trainstation är just en sådan fysisk, öppen mötesplats för digitalt skapande där vi vill tillfredsställa behovet hos ungdomar av kunskap och vägledning inom digitalt skapande. 

 Spelutveckling och skapande av digitala produkter är ett exempel på digitalt skapande som du får lära dig på Vivalla trainstation.

Spelutveckling och skapande av digitala produkter är ett exempel på digitalt skapande som du får lära dig på Vivalla trainstation.

Men vad är digitalt skapande? Jo, ett datorbaserat skapande. En skapandeprocess där vi i något steg använder datorer, plattor eller någon annan form av elektronik.

Det är ju inte på något sätt nytt. Desktop publishing-revolutionen kom på 1980-talet och musik har producerats digitalt och elektroniskt väl över 30 år.

Men det som är nytt är tillgängligheten, den höga utvecklingshastigheten på verktygssidan och internet, där vem som helst kan publicera sina verk till hela världen i princip helt utan kostnad.

I det skifte som benämns “the sharing economy” kan vi nyttja att tekniska tillbehör är förhållandevis billiga och många kan samsas om samma saker. Vi är på väg mot en demokratisering, där i princip alla bör ha möjlighet och tillgång till denna typ av digitalt skapande. Problemet är att många inte får reda på vad som går att göra.

Så det vi på Vivalla trainstation gör i praktiken är att vi visar på möjligheter. Vi har ipads, vi har kringutrustning såsom, klaviaturer, robotar, elektronikkomponenter kameror och andra tillbehör. Vi kommer ha en musikstudio, en youtube-studio och ett VR-rum till hösten.

Och vi har arbetat fram handledningsmaterial som vi sätter i händerna på dem som är intresserade. Vi har digitala handledare på plats som kan coacha de som kommer att utveckla sin kreativitet och lära sig moderna kunskaper. Kunskaper som både många unga blir intresserade av när de presenteras för det, och många arbetsgivare söker idag.

Världen, och inte minst den digitala världen,  förändras i hög takt idag.

VR och AR är på kraftig ingång. 3D-skrivarna är på väg att etablera sig i industrin. Många analytiker siar om att handeln med digitala varor bara kommer öka. När 70-talisterna var unga så var det första sommarjobbet kanske att stå i en fysisk butik. I dag kan det första sommarjobbet precis lika gärna vara att tillverka 3D-svärd.

Ovan: Vi lockar fram designtalang med IPAD:s och digitala pennor, samt programmering av robotar.

 

Detta är de fyra fokusområden som Vivalla trainstation jobbar med:

1 Digitala produkter eller verk

Detta är den kanske vanligaste formen av digitalt skapande. Kännetecknande är att vi skapar digitalt men även själva resultatet är också digitalt. Exempel på detta är digital musik, digitala bilder/animationer, video, virtuella produkter, datorspel, eller andra former av datorprogram.

2  Digital media och kommunikation

Detta är också en form av skapande, vi skapar en youtube-kanal, eller en live-sändning, eller ett instagramkonto. En ännu ung bransch där kompetensen består i att skapa innehåll som engagerar många.

3 Digitalt fysisk skapande

Det som kännetecknar området är att produkten är fysisk. Här kommer områden som robotik, 3D-skrivare, laserskärare in i bilden. Området är inte nytt i sig, men tillgängligheten är på väg att bli en helt annan.

4 Digitalt kunskapande

Att skapa kunskap är något som framför allt forskarvärlden höll på med tidigare i större skala. Kunskap har ofta skapats genom att samla in data/fakta på något sätt och sedan dra slutsatser utifrån det. Detta håller dock på att förändras och även här ser vi en demokratisering. Loggar och analysprogram är standard på sociala media idag. Hur lär vi oss att tolka data, hur kan vi skapa ny kunskap utifrån denna data. och i en inte allt för avlägsen framtid. Kan vi använda Artificiell intelligens för att skapa data.

Alla dess fyra områden vill vi i Vivalla trainstation kunna inspirera och utbilda i.

Vi som jobbar med det tycker att det är sjukt spännande. Tycker du? Kom förbi och kolla! Och registrera dig gärna på vårt nyhetsbrev längst ned på denna sida.

Kevin ägde scenen med digitala beats

När Vivalla firade 50 år som stadsdel var en av dem som stod på scen Kevin som går i Åk 6 på Vivallaskolan. Kevin är en av dem som kommer till oss på Trainstation och skriver sina egna beats och låtar, och ett av dem använde han för att göra sin scendebut inför en jublande publik.

 Vivalla 50 År, Kevin står på scen och framför en egen Hip-Hop låt. Foto: Johan Gullberg, Knytpunkt Örebro

Vivalla 50 År, Kevin står på scen och framför en egen Hip-Hop låt. Foto: Johan Gullberg, Knytpunkt Örebro

För oss som ligger bakom detta och fick uppleva glädjen i Kevin, när han gick av scenen, börjar historien i en liten ideellt driven fritidsgård utanför Mosås i Örebro.

Stationen, som fritidsgården i Mosås kallas i folkmun, har drivits av engagerade föräldrar i nära nog 15 år. Men när något hände med att allt fler barn satt hemma och spelade spel på fredagarna i stället för att komma till stationen så väcktes en vision. En vision som nu börjar bära frukt bland annat i och med Kevins framträdande på scenen.

Vi provade många olika saker, men en av sakerna var att dra in bredband för att möta barnen på deras arena. Det var nyckeln som vred utvecklingen, och istället för 20 barn så kom ofta runt 50 barn till gården. En del hade med sig datorer och Ipad-plattor, en del kom utan. Och det vi märkte, att visst satt barnen och spelade Minecraft och Starstable, både killar och tjejer. Men snart så lämnade de datorn och gjorde annat också.

Datorerna blev en naturlig del i fredagsumgänget, men inte det enda. Biljard, pingis, skaterampen, bion och kiosken, allt användes flitigt som vanligt och nu då i än större utsträckning i och med att det kom fler barn. När vi kunde iaktta den nya dynamiken på gården så fortsatte vi tänka. Vi vuxna tycker ju lätt att barnen hänger för mycket vid datorer och plattor och ägnar sig åt elektronisk konsumtion. Samtidigt är det så att vi som vid den tiden ledde föreningen och gården, har ett förflutet inom IT-sektorn, och ser att det vi kämpar för att hitta som kompetens till branschen är individer med god förmåga för skapande på digitala plattformar.

 Legorobot-programmering i Mosås stationshus

Legorobot-programmering i Mosås stationshus

Där någonstans växte en tanke fram. En tanke som skulle visa sig bära långt bortom fritidsgården i Mosås. Kunde det vara så att barn och ungdomar både har ett intresse och en fallenhet för digitalt skapande även i unga år, och även av mer avancerad natur. Utvecklingen på verktygssidan är massivt snabb och det kommer hela tiden ut nya mjukvaror som förenklar det som tidigare varit svårt och komplext. Vår hypotes var att barn inte ens får reda på vad som är möjligt, men om de skulle få det så skulle de troligen gilla det.

Vi fick litet bidrag från Örebro kommun och köpte in en del material till en förstudie. vi satte sedan upp lappar på skolan med frågor om det fanns några som var intresserade av att skapa musik på sina datorer, eller film, virtual reality, robotar eller andra digitalt skapade alster.

Det visade sig att vi fick ett bra gensvar och det kom mellan 20-35 barn till oss på fredag eftermiddag mellan klockan 16 och 18, då vi körde. Vi som undervisade var några föräldrar som förberedde undervisningen på kvällarna. Det var ingen långsiktigt hållbar lösning, men det bestående minnet var att barnen kom, och det gillade vad vi visade dem. Vi sökte bidrag från Allmänna arvsfonden som vi fick avslag på, och vi behövde då återgå till “light”-versionen utan aktiv undervisning, men bredband och “dator-mentaliteten“ fick vara kvar.

 

 Introduktion till Spelutveckling. Vi börjar med Bloxels för mellanstadieåldern.

Introduktion till Spelutveckling. Vi börjar med Bloxels för mellanstadieåldern.

Något år senare kom ett samtal från Örebro kommun. Ryktet om vad vi gjort, hade spritt sig och företrädaren för Örebro kommun undrade om vi trodde detta skulle gå att sätta upp i stadsdelen Vivalla. Det trodde vi och efter ytterligare lite vatten under broarna så är vi igång. I tre månader har vi nu varit igång, Det programmeras, tillverkas spel  och inte minsk, skapas låtar som vi nu fått bevittna blir tillräckligt bra för att både glädja och underhålla opublik med.

 

Kevin älskar musik, och numera även att stå på scen. Och vi som just nu driver upp och arbetar fram konceptet Trainstation i Vivalla, vi ser med förundran vad de unga kan åstadkomma om vi bara ger dem chansen och kanske pekar i rätt riktning. Är du intresserad av att följa vad våra kanske tokigt stora visioner kan leda till för de unga i Vivalla och kanske så småningom på andra orter. följ oss på mailen med hjälp av nedanstående länk.

 

 

Välkommen Nicklas

IMG_6707.JPG

Nu börjar det närma sig. Vivalla Trainstation har fått sin första anställda. Nicklas som har en historik av föreningsliv från Karlskoga, mångårigt spelande och egen webbverksamhet tar med sig en gedigen erfarenhet av att ha arbetat med ungdomar bl.a. på HVB-hem. Vi säger varmt välkomna till Nicklas och sätter honom snabbt i arbete med att ta fram kursen i Spelutveckling. Nu är det bara några veckor kvar tills vi slår upp dörrarna. 

Varmt välkomna

Sökes! Digital handledare för ungdomsverksamhet i Vivalla

Gillar du att få ungdomar att växa? Vi vill med din hjälp bygga Vivallas Digitala mötesplats - en fysisk mötesplats för digitalt skapande dit unga människor från hela Örebro kan komma och lära sig tillsammans.

Vi tror att digitalt skapande är en viktig färdighet som både bygger en god självkänsla och ger goda förutsättningar på framtidens arbetsmarknad. Här gör man verklighet av sina tankar! 

Vi söker dig som brinner för ungdomar och att få andra människor att växa. Du behärskar dagens digitala verklighet och du gillar digitalt skapande. Lärandet och kurser kommer hämtas från Internet men du kommer tillsammans med de andra i teamet fungera som handledare och coach.

Tillsammans arbetar ni med att förmedla hur man lär sig att lära, hur man sätter mål, hur man arbetar tillsammans och vikten av uthållighet. Självklart är det också viktigt att du gillar och förstår den digitala världen.

Intresserad? Läs mer och ansök på Örebro kommuns sajt: 

Digital handledare för ungdomsverksamhet i Vivalla